Ako si vybrať realitného makléra.
Začnime najprv najväčšími omylmi pri výbere realitného makléra. Tými sú vo valnej väčšine prípadov výška provízie makléra, odhad predajnej ceny(čím bližšie k majiteľovej predstave, tým lepšie + garancia predaja, ktorá ale v žiadnom prípade neexistuje), ďalej citový vzťah k maklérovi(je to predsa môj známy), v neposlednom rade veľkosťou jeho ponuky(mylná predstava o veľkosti marketingovej sily).
Príliš často sa stáva, že predávajúci doslova naletia maklérovi čo nasľubuje hory doly a nekonečné záruky. Skúsme si to postupne rozobrať…
– výška provízie: často sa stáva, že príde maklér, ktorý deklaruje majitelovi, že mu predá jeho nehnuteľnosť za 2/3 či dokonca za polovicu bežnej výšky provízie(bežná provízia je cca 3% samozrejme to závisí aj od predajnej ceny a napríklad aj od zložitosti prípadu). Ako je možné, že to tento maklér spraví pre Vás lacnejšie ako profesionál? Možné je to iba náhodou! Profesionál sa totiž venuje svojej práci naplno a v tom prípade nieje možné pracovať za 2/3 či dokonca za 1/2 bežnej provízie. To znamená že svoju prácu vykonáva ako hlavný pracovný pomer, nie ako „bočák“(a ešte k tomu načierno), to znamená, že keď zaplatí napríklad inzerciu, pohonné hmoty, telefónny účet, odvody atď atď atď, tak mu musí aj niečo ostať na život. Keď Vám niekto sľúbi, tú istú prácu za polovicu, niekde jednoducho musí byť ako sa hovorí pes zakopaný!
– odhad predajnej ceny: tu stretneme väčšinou tri druhy maklérov… Prvý typ je ten, čo sa Vás snaží pri prvom kontakte s Vami a Vašou nehnuteľnosťou zodrať z kože a stačiť cenu, tak nízko ako sa len dá, aby mal „istotu“ že Vašu nehnuteľnosť predá. Druhý typ je ten, ktorý bude súhlasiť s Vašou cenou, nech je akákoľvek vysoká ba až nereálna a to len preto aby si mohol nehnuteľnosť zaradiť do svojej ponuky. Tretí druh je profesionál, ktorý príde za Vami, nehnuteľnosť obhliadne, vypočuje si Vašu predstavu o cene, preberie ju s Vami a keď je treba nebojí sa Vám vysvetliť, že je cena privysoká, alebo prinízka(áno aj to sa stáva, v roku 2013 som 2x odporučil cenu dvihnúť a obe tieto nehnuteľnosti sa bez problémov predali). Treba si vybrať makléra, ktorý Vám určí čo najbližšiu reálnu cenu a zároveň Vám aj vysvetlí prečo tomu tak je.
– marketingová sila: predstavte si makléra, ktorý príde k majitelovi nehnuteľnosti a povie, mám v ponuke 100 nehnuteľností a inzerujem na 100 portáloch. V tomto prípade jednoznačne platí zlaté pravidlo, vyhráva kvalita nie kvantita!!! Fyzicky je nemožné aby sa jeden maklér staral o takéto množstvo ponúk, ideálny stav je 20, maximálne 30(samozrejme záleží od makléra a typoch nehnuteľností). Takisto nieje možne aby sa jeden maklér staral a pravidelne aktualizoval, radšej ani nespomínam prevedenie daných inzerátov(treba si pozrieť ako vyzerajú maklérove inzeráty, fotografie a pod)… Dôležité v tomto prípade je umiestnenie inzerátov na portáloch(TOP ponuka, pravidelná aktualizácia a podobne), taktiež zvolenie tých správnych inzertných portálov, v dnešnej dobe napríklad aj sociálne siete. Taktiež sa za marketingovú silu považuje aj doba makléra na trhu a jeho referencie. Čím dlhšie je maklér na trhu, tým ma viac kontaktov a pravdepodobne aj spokojných klientov(maklér Vám rád ukáže svoje referencie).
– citový vzťah k maklérovi: Vy ste majiteľ nehnuteľnosti a Vy si vyberáte makléra, uvedomte si preto, že je to obchod a city do obchodu nepatria(teda vo vaľnej väčšine). Znamená to, že ak maklér bude férový a bude spĺňať vyššie spomenuté, kľudne mu nehnuteľnosť zverte, či už je Váš známy, alebo nie. Ak predpoklady nesplňuje, tak by som mu nehnuteľnosť nezveroval. Napríklad, keby som potreboval predať auto, osobne by som sa obrátil síce na svojho známeho, ale z dôvodu, že pracuje v tomto biznise dlhé roky, viem že je úspešný a poznám aj jeho referencie. Ak by som takého známeho nemal, tak si vyberiem pár predajcov a budem sa ich pýtať v podstate na obdobné záležitosti ako keby som hľadal makléra.
Zhrnutie na záver: treba si vybrať makléra, ktorý je zodpovedný, poctivý, ideálne s dlhoročnými skúsenosťami(etablovaný na trhu), dobrými referenciami, naozaj dobrou inzerciou a prevedením inzerátov, človeka ktorému viac záleží na kvalite ako na kvantite… Jednoducho človeka, ktorý s Vami uzavrie zmluvu na kratšiu aby Vám dokázal svoju silu, ako človeka, ktorý Vás bude mať ako „jedného z veľkého množstva“.
Úplne na koniec iba dodám, na trhu pôsobím 8mi rok(maklér, riaditeľ RK, majiteľ RK), každý obchod po zložení zálohy dotiahnutý do úspešného konca(vôbec to nieje samozrejmosť), 0 reklamácií, cez 11.800 like na Facebooku… O zvyšku sa presvečte sami:)