Rozčarovanie
Na úvod članku, by som rád podotkol, že ho píšem z dôvodu aby sa kvalita služieb maklérov na Slovensku zlepšila. Taktiež narovinu upozorňujem, že priamo „rýpnem“ do osieho hniezda, ktorým mám na mysli neprofesionálnych maklérov. Upozorňujem, že sa jedná o maklérov realitných kancelárií s ktorými som doteraz nespolupracoval. V článku schálne nebudem spomínať mená maklérov a ani názvy realitných kancelárii, to nechám do budúcna na iných.
Včera ma oslovil môj priateľ, že by potreboval súrne nové kancelárske priestori na prenájom v ktorých by ale rád prechodne aj ubytoval jedného zamestnanca. Sadli sme si na kávičku a po chílke sme sa zhodli, že ideálna voľba bude rodinný dom v BA alebo v jej tesnej blízkosti. Keďže obdobný rodinný dom momentálne v ponuke nemám rozhodol som sa ako vždy pozrieť sa na ponuku realitných kancelárií s ktorými spolupracujem. Zistil som, že bohužial ani spomínané realitné kancelárie nemajú v ponuke nič čo by klientovi vyhovovalo. Povedal som si, tak ako už Xkrát – pozriem aj ponuku ďalších realitných kancelárií s ktorými som ešte nemal tú česť spolupracovať. Od začiatku prebiehalo všetko ideálne, presne tak ako si predstavujem spoluprácu dvoch RK. Klientovi som vyhľadal ponuku, ktorú mi odsúhlasil a následne som začal obvolávať spomínané RK. RK boli v ústretové a ochotné spolupracovať, teda až na pár výnimiek(čo som aj očakával). Promtne nám dohodli termíny obhliadok a všetko vyzeralo v najlepšom poriadku.
OBHLIADKY:
V tomto momente sa dostávame ku kritickému bodu. Keďže v realitách sa pohybujem už pekných pár rokov a som odchovancom veľkej spoločnosti s morálnym a etickým kódexom, spoločnosti so školeniami pre maklérov a systémom vzdelávania, tak mám určitú profesionálnu etiku a prístup ku klientovi a to isté očakávam od kažédho, kto sa na trhu nazýva maklér alebo RK. Príchod na miesta obhliadok vyzeral skoro vždy idylicky. Vo väčšine prípadov nás už čakal ako maklér, tak i majiteľ nehnuteľnosti. A tu sa idylka končí! Zo siedmich dnešných obhliadok bola profesionálka iba jedna jediná maklérka. Neviem ako je možné, že keď prídeme s klientom, predstavíme sa, podáme si ruky, že nám maklér nepredstaví majiteľov – osobne si myslím snáď, že jedine preto, že si nepamätá ich mená, alebo nemá ani základy slušnosti. Ďalej každý jeden profesionál musí vedieť, že má previesť klienta po danej nehnuteľnosti, kompletne celú ju poukazovať, popísať aspoň základnú charakteristiku nehnuteľnosti – teda metre štvorcové, počet miestností, opísať výhody ako nehnuteľnosti, tak i lokality a pod…
Okrem spomínanej jednej jedinej maklérky nám nikto nepredstavil majiteľov, nikto nás nepreviedol po nehnuteľnosti, nikto nám nevysvetlil jej klady, či klady lokality. Nehovoriac o tom, že viacerí nám to povedali asi takto, citujem “ no tak tu je vstup a kľudne sa popozerajte“ !!! Keby som sa nezačal pýtať, tak neviem koľko m2 má nehnutelnosť, neviem či má pivnicu, neviem na čo všetko može klient nehnuteľnosť využívať, nevedeli by sme platobné podmienky, v podstate by sme nevedeli od makléra vôbec ale vôbec nič!!! A to z dôvodu, že makléri tam dnes doslova len stáli a pozerali, sám neviem kam, asi do stropu. Neviem si predstaviť, že by som takto pracoval ja. Ako sa hovorí, nemal by som ani na slanú vodu. Tých záporov, čo som dnes zažil bolo neúrekom, od neprofesionálneho vystupovania, cez nevedomosť maklérov až po doslova diletanstvo.
Taktiež by som rád upozornil aj na inú stránku veci. Klient, ktorý ide do nájmu, teda nájomca, má taktiež právo sa opýtať pár otazok majiteľov. Tu sa dostávam k druhému problému a tým je buď zatajovanie nejakých skutočnosti priamo majiteľom nehnuteľnosti, alebo iba zlý prístup. V každom prípade nám nastáva ideálny stav ak si ihneď od prvého momentu majiteľ i nájomca rozumejú a nie keď sa od začiatku majú podozrievať. Keď sa majitelia môjho klienta opýtali v akej sfére podniká, na akú domu by chcel nehnuteľnosť, koľko ľudí tam cca bude atď… Môj klient im bez váhania odpovedal. Na druhú stranu keď sme sa začali my pýtať majiteľov, tak sa nám dnes v dvoch prípadoch dostalo doslova zarážajúcich odpovedí typu: na čo to potrebujete vedieť, na toto Vám nemusím odpovedať a podobne. Pričom naše otázky neboli ničím výnimočne. Nájomca má také isté právo vedieť niečo o majiteľovi ako majiteľ o nájomcovi. Tu by som chcel apelovať aj na majiteľov nehnuteľností – prijatelské otázky potencionálneho nájomcu nie sú proti Vám, iba Vás chce tak isto spoznať ako Vy jeho. Naštastie sa s takýmto prístupom majiteľov stretávam doslova ojedinele, ale aj tak som to chcel spomenúť a dúfam, že to niektorím do budúcna pomôže.
Na záver dodám iba toľko: Vážený klienti, vyberajte si naozaj skúsených maklérov preverených časom a výsledkami. Jedine tí Vám dokážu úspešne pomôcť či už pri predaji, prenájme Vašej nehnuteľnosti, či pri hľadaní inej, alebo aj pri obyčajnej rade. Nieje nič horšie ako spoľahnúť sa na známeho, ktorý je „zaručený“ odborník, ale vlastne nerobí nič a ani to robiť nevie a nechce. Ten kto chce túto prácu vykonávať dlhodobo, ten ju musí mať naozaj rád ak nie doslova milovať. Plus väčšina z nás, ktorí túto prácu robíme, ju robíme aj z dôvodu, že naozaj radi pomáhame ľudom. A presne o tom to má byt.
Odteraz sa budem na svojom blogu pravidelne venovať, všetkému, čo ma v tomto biznise ROZČARUJE, snáď to pomôže veci.
RH